آموزش طراحی سقف تیرچه و بلوک

در اینجا به طراحی مرحله به مرحله سقف تیرچه بلوک می پردازیم. سقف تیرچه و بلوک یکی از رایج ترین سقف ها در حال حاضر در کشور ایران می باشد.

فهرست مواردی که در این آموزش به آن ها می پردازیم:

1- شناخت اجزای سقف تیرچه و بلوک

با معرفی و شناخت اولیه جزییات سقف تیرچه و بلوک شروع می کنیم :

1-1-تیرچه

انواع تیرچه عبارتند از تیرچه خرپایی و تیرچه پیش تنیده. این تیرچه ها در دو حالت فلزی و بتنی ساخته می شوند. تیرچه در دو حالت تحت تاثیر نیرو قرار خواهد گرفت:

– حالت اول : تیرچه می بایستی قادر به تحمل وزن خود و بار مرده سقف در زمان اجرای سقف باشد.

– حالت دوم : پس از اجرای بتن پوششی و برداشته شدن تیکه گاه های موقت، تیرچه به عنوان یک عضو کششی می بایستی توانایی تحمل نیرو را داشته باشد.

2-1- بلوک

بلوک ها برای حذف بتن در ناحیه کششی سقف و کاهش وزن سقف استفاده می شوند و عنصر سازه ای محسوب نمی شوند. انواع بلوک ها عبارتند از : بلوک های سفالی، بلوک های بتنی و بلوک های پلی استایرن (یونولیت)

بلوک پلی استایرن (یونولیت) ، بیشتر از سایر بلوک ها استفاده می شود زیرا که استفاده از آن باعث کاهش وزن سقف، افزایش سرعت اجرا و کاهش اتلاف مصالح می شود.

3-1- میلگرد حرارتی

قبل از بتن ریزی روی تیرچه ها میگرد هایی عمود بر هم با فاصله حداکثر 25 سانتی متر قرار می دهند. این میلگرد ها ، برای تحمل تنش های کششی که در اثر منقبض شدن بتن و تغییرات دمای آن پس از خشک شده، به کار می روند. در صورتی که میلگرد بالایی در تیرچه در فاصله 5 سانتی متری باالای تیرچه قرار بگیرد، میلگرد افت و حرارت در نظر گرفته می شود.

4-1- بتن پوششی

پس از قرار دادن تیرچه ها، بلوک ها و میلگرد های حرارتی، بتن با ضخامت حداقل 5 سانتی متر ریخته می شود که پس از سخت شده ، علاوه بر انتقال بارهای ثقلی، به عنوان یک دیوار برشی هم عمل می کند.

5-1- میلگرد منفی روی تکیه گاه

فرض اولیه طراحی سقف تیرچه و بلوک بر 2 اساس است :

1- تکیه گاه تیرچه ها، تکیه گاه ساده است.

2- اتصال تیرچه ها یا تیر های سازه ای به صورت مفصلی است.

ولی با توجه به نحوه اجرای تیرچه ها در سقف و پوشش بتنی آن ها، تیرچه ها در ابتدا و انتهای خود دارای مقدار کمی گیرداری می شوند. و اتصال مفصلی به تیر های سازه ای صورت نمی گیرد. به همین علت لنگر انتهایی در تکیه گاه تیرچه را 15% لنگر وسط دهانه تیرچه در نظر می گیرند.

در نتیجه برای تحمل لنگر های منفی دو سر تیکه گاهی ، یک میلگرد هم اندازه با میلگرد بالایی تیرچه با طول یک پنجم دهانه آزاد تیرچه، از تیکه گاه به طرف داخل دهانه قرار می دهند. این میلگرد ، میلگرد ممان منفی تیرچه نامیده می شود.

1-6- بتن پاشنه

بتنی با عیار حداقل 350 کیلوگرم سیمان در متر مکعب، که به جهت فراهم آوردن تکیه گاه بلوک و جلوگیری از قالب بندی قسمت زیرین در هنگام اجرا سقف و پوشش میلگرد های پایینی تیرچه، در هنگام ساخت تیرچه ریخته می شود.

2-  مزایا و معایب سقف تیرچه و بلوک

* مزایای سقف تیرچه و بلوک :

– کاهش وزن سقف

–   عایق حرارت، برودت و رطوبت

– عایق صوتی

– امکان اجرای آسان تر داکت و بازشو

– مقاوم در برابر آتش سوزی

– صاف و هموار بودن سطح زیر و روی سقف

* معایب سقف تیرچه و بلوک:

– زمان طولانی اجرا

– غیر قابل استفاده بودن برای دهانه های بزرگ

– نیاز به نیروی متخصص

3- جهت تیر ریزی در سقف تیرچه و بلوک

برای تعیین جهت تیر ریزی در چشمه های سقف از نکات زیر بهره می گیریم :

– در صورتی که چشمه های سقف مربعی باشند، بهترین حالت تیر ریزی برای سهیم شدن تمام تیرها در باربری، حالت شطرنجی می باشد.

– در صورتی که چشمه های سقف مستطیلی باشند، تیر ریزی در امتداد طول بیشتر ، بهتر است. (طول دهانه از 7.2 متر بیشتر نشود)

– در صورتی که در یک ضلع سقف ، دیوار برشی وجود داشته باشد، بهتر است برای آسان شده انتقال بار زلزله به دیوار برشی،  تیرچه ها روی دیوار قرار بگیرند.

–  در صورتی که تیرچه ها در کارگاه تولید می شوند، بهتر است طول دهانه های تیر ریزی بر اساس میلگرد های موجود باشد که اتلاف مصالح به حداقل برسد.

برای دانلود کل آموزش عضو شوید.

© کپی رایت 1398 - عمران زاگرس