علت طولانی شدن زمان تحلیل در ایتبس چیست؟

این مشکل برای بسیاری از ما طراحان و مهندسان پیش آمده است که با مدل هایی سر و کار داشته باشیم که تحلیل آن ها بیش از حد زمان می برد. بدون تردید بسته به اینکه پروژه چقدر گسترده است، زمانی که تحلیل طول می‌کشد متفاوت خواهد بود. اما گاهی به نظر می‌رسد که اصلا قرار نیست تحلیل تمام شود و نسبت به حالت عادی زمان آن زیادی طولانی شده است.

در چنین مواردی ممکن است مشکلی در مدل ما وجود داشته باشد. گاهی اوقات اینکه منتظر بمانیم تا برنامه تحلیل را کامل کند واقعا خسته کننده می‌شود. مطمئنم که از خودتان پرسیده‌اید که چه اتفاقی دارد می‌افتد و مدل شما چه مشکلی دارد و در بسیاری از مواقع بیشتر شما می دانید ایراد کار از کجاست. اما در برخی موارد، اینکه واقعا چه اتفاقی دارد در مدل می‌افتد چالش برانگیز است و ممکن است شما را دچار دردسر کند.

هنگامی که عملیات تحلیل توسط ایتبس زیادی طول می‌کشد و یا نسبت به حالت عادی زیادی کند است، احتمالا یکی از 8 علت زیر دخیل هستند:

1- قدرت نرم افزاری و سخت افزاری کامپیوتر

قدرت کامپیوتری که ما از آن برای مدلسازی استفاده می‌کنیم نقش مهمی در مدلسازی پروژه های ایتبس ایفا می‌کند. تجریه شخصی من می گوید که باید حداقل یک کامپیوتر مناسب برای حجم محاسبات بالا داشته باشید. حتی شاید بتوانیم مدلسازی را با استفاده از کامپیوتری با سطح قابلیت‌های پایین‌تر انجام دهیم اما داستان تحلیل چیز دیگری است. پس باید  قبل از انجام تحلیل اطمینان حاصل کنیم که کامپیوتر ما حداقل دارای پردازشگر 3.4 GHz است و حافظه داخلی (RAM) آن از 8 GB کمتر نباشد در غیر اینصورت تحلیل تا ابد طول می‌کشد. این نکته را مد نظر داشته باشید که باید فضای خالی کافی در کامپیوتر شما وجود داشته باشد چراکه ایتبس فضای زیادی را هنگام تحلیل اشغال می‌کند.

2- شاید تعداد زیادی فایل و برنامه روی کامپیوتر شما باز است.

اگر تعداد فایل‌های زیادی روی کامپیوتر شما  هنگام تحلیل با ایتبس باز هستند، قطعا سرعت شما را کاهش می‌دهد. اینکه هیچ فایل دیگری در کامپیوتر شما در حال اجرا نباشد تاثیر خیلی خوبی بر عملکرد شما خواهد داشت زیرا در غیر اینصورت حافظه دیگری را با کامپیوتر به اشتراک می‌گذارد که موجب کاهش سرعت اجرا می‌شود.

3- ساده بودن مسیر دسترسی به فولدر

فولدری که فایل ایتبس در آن ذخیره شده است نباید در یک فولدر دیگر باشد. تا حد ممکن دسترسی به فایل ایتبس را آسان کنید تا برنامه مدت زمان کمتری برای پیدا کردن فایل هنگام تحلیل صرف کند. چک کنید مدل در درایو محلی در حال تحلیل شدن است نه روی سرور عمومی و یا شبکه مخصوصا اگر در محل کارتان هستنید.

4- المان‌های Null و خط‌ها و مشخصات غیر ضروری را از مدلتان پاک کنید.

خط‌ها و مشخصات غیر ضروری در مدل ایتبس به نوعی در کم کردن سرعت عملکرد در اجرای تحلیل تاثیر دارد. زیرا ایتبس برای تحلیل این خطوط هم وقت صرف می‌کند در نتیجه به حداقل رساندن این المان‌ها و پاکسازی مدل می‌تواند کاهش سرعت را کم کند.

5-  پیام‌های خطا مربوط به هندسه و توزیع بار را رفع کنید.

اینکه مطمئن شویم مدل ما هیچ پیام خطایی در هندسه ندارد و توزیع بار به درستی انجام شده است، خیلی می‌تواند کمک کننده باشد. توصیه می‌شود که مدل را چک کنیم و اگر خطایی دارد آن‌ها را رفع نماییم. این یک کار ضروری قبل از اجرای تحلیل است، این کار را می‌توانید با کلیک بر روی Analyze و سپس گزینه‌ی  Check Model انجام دهیم. در پنجره باز شده تیک تمامی گزینه‌های ظاهر شده را بزنید.

بعد از چک کردن مدل توسط برنامه هیچ پیام خطایی نباید داده شود. برای اینکه در وقتتان صرفه‌جویی کنید، توصیه می‌شود گزینه‌ها را تک تک فعال کنید تا بتوانید راحت‌تر علت خطاهای احتمالی را متوجه شوید. این کار در مقایسه با تیک زدن همزمان همه گزینه‌ها وقت کمتری از شما می‌گیرد. یکی از دلایل بزرگ کم شدن سرعت، استفاده از گزینه مش‌بندی خودکار است و یک مش بندی مناسب منجر به تعداد زیادی درجه آزادی می‌شود.

حالات بار و ترکیبات بار را تا حد ممکن ساده کنید.

ترکیبات بار، باید ساده و در عین حال  منطبق با آیین نامه مورد استفاده و جامع باشند. به دلایلی برای ایتبس سخت است که مدلی که ترکیبات بار زیادی دارد را تحلیل کند. پس بهتر است ترکیبات بار اضافی و غیر ضروری را حذف کنید.

گیردار کردن پایه و اتصالات

گیرداری و شرایط مرزی پایه و اتصالات را قبل از تحلیل بررسی کنید. اگر شرایط مرزی به درستی اختصاص داده نشود می‌تواند سرعت تحلیل را کم کند.

8- تعداد مودهای همگرایی

کاهش تعداد مودهای همگراشدن تا حد ممکن می‌تواند سرعت تحیل را افزایش دهد. می‌توانید حداکثر تعداد مودها را از طریق مسیر   Define>Modal Case>Modify Show/Case ویرایش کنید.

توجه داشته باشید که موارد گفته شده می‌توانند در سایر نرم‌افزارهای طراحی سازه نیز کاربرد داشته باشند.

منبع:

https://www.thestructuralworld.com

© کپی رایت 1398 - عمران زاگرس